Blog

Ce calități trebuie să cauți într-un co-fondator

Care sunt calitățile pe care investitorii vor să le descopere la fondatorii de startup-uri?
Deși investitorii sunt mereu în căutarea unor idei geniale de afaceri, alt aspect asupra căruia își orientează atenția atunci când se gândesc dacă merită să-și investească banii într-un startup, sunt calitățile pe care se așteaptă să le descopere la fondatorii acestuia. Iată cinci caracteristici pe care investitorii le caută la fondatorii de startup-uri.

Determinare

Aceasta s-a dovedit a fi cea mai importantă calitate a fondatorilor de startup-uri. Deși mitul din Silicon Valley vorbește despre intelingența ca fiind în prim plan, și cu siguranță nu am vrea ca fondatorii să fie limitați, totuși după ce depășesc un anumit prag de inteligență, ceea ce contează cel mai mult este determinarea fondatorilor. Te vei confrunta cu o mulțime de obstacole în calea ta, de aceea, trebuie să ai capacitatea de a nu fi demoralizat ușor.
Bill Clerico și Rich Aberman de la WePay sunt un exemplu bun. Cei doi fac un startup financiar, ceea ce înseamnă negocieri nesfârșite cu companii mari, birocratice. Atunci când începi un startup a cărui existență depinde de contractele cu marile companii, de multe ori, simți că îți este ignorată existența. Doar că atunci când Bill Clerico începe să te sune, ar fi mai bine să faci ceea ce îți cere, pentru că oricum nu va pleca până nu-și va atinge scopul.

Flexibilitate

Totuși, atunci când vorbim despre determinare, nu ne referim la acel tip de hotărâre care implică expresii ca: „Nu renunța la visurile tale”. Lumea startup-urilor este atât de imprevizibilă încât trebuie să îți poți modifica visurile din zbor. Cea mai relevantă metaforă pentru combinația dintre hotărâre și flexibilitate ar fi a unui jucător de fotbal. Acesta este hotărât să marcheze un gol, dar în orice moment poate fi nevoit să paseze mingea sau o dea înapoi, ca ulterior să-i reușească să marcheze.
Un exemplu potrivit ar fi Daniel Gross de la Greplin, care a înregistrat un record la flexibilitate. Inițial, Daniel a aplicat la un incubator de afaceri cu o idee de comerț electronic, nu prea reușită însă. Mentorii i-au spus că îl vor finanța doar dacă găsește o altă idee. S-a gândit o secundă și a spus ok. Apoi, a trecut prin alte două idei înainte de a se stabili pe Greplin. A lucrat la această idee doar câteva zile, ca ulterior să iasă în fața investitorilor, să-și prezinte ideea la Demo Day și să atragă mult interes. Daniel pare să fie genul de persoană care știe să aterizeze mereu în picioare.

Imaginație

Desigur, inteligența contează foarte mult, însă și mai mult contează imaginația. Nu este într-atât de important să poți rezolva rapid problemele, cât să poți veni cu idei inventive. În lumea startup-urilor, majoritatea ideilor bune par proaste inițial. Dacă acestea ar fi în mod evident bune, cineva le-ar fi realizat deja. De aceea, ai nevoie de acel gen de inteligență care produce idei cu o doză potrivită de nebunie.
Airbnb este acest gen de idee. Celor care au finanțat ideea nu le venea să creadă că un număr atât de mare de oameni, ar accepta să rămână în casele altora. Au primit finanțare, doar pentru că fondatorii au fost îndrăgiți, pe motiv că se întrețineau din vânzarea cerealelor marca Obama și McCain. Astfel, s-a dovedit că ideea lor era pe partea dreaptă a nebuniei.

Obrăznicie

Deși cei mai de succes fondatori sunt de obicei oameni buni, ei tind să aibă o strălucire de piraterie în ochi. Nu sunt de tip „Goody Two-Shoes” de buni. Din punct de vedere moral, desigur că le pasă să înțeleagă corect marile întrebări, dar nu să observe proprietățile. De aceea, aș folosi mai degrabă cuvântul obraznic decât rău. Ei se bucură să ocolească sau să încalce regulile, dar nu pe cele care cu adevărat contează sau care le pot aduce neplăceri. Deși această calitate poate fi redundantă, ea poate fi subînțeleasă prin imaginație.
Sam Altman de la Loopt este unul dintre fondatorii care posedă această calitate. Fiind rugat să genereze o întrebare care ar ajuta investitorii să descopere mai mulți oameni ca el, Sam a recomandat să-i întrebe dacă au avut situații în care au spart ceva în avantajul lor - piratat în sensul de a bate sistemul, nu de a sparge computerele.

Prietenie

Empiric vorbind, este greu să creezi un startup de unul singur. Cele mai multe dintre marile succese au doi sau trei fondatori. Important este ca relația dintre fondatori să fie una puternică. Ei trebuie să se placă cu adevărat unul pe altul și să conlucreze bine împreună. Startup-urile fac din relația dintre fondatori, cam ceea ce face un câine dintr-un ciorap.
Emmett Shear și Justin Kan de la Justin.tv sunt un bun exemplu de prieteni apropiați, care lucrează bine împreună. Se cunosc din clasa a doua. Practic, își pot citi gândurile unul altuia. Cu siguranță se ceartă, la fel ca toți fondatorii, însă după ce depășesc momentul, nu simți niciodată că rămâne vreo tensiune nerezolvată între ei.