Blog

Mituri despre lansarea unui start-up în Republica Moldova. Experții din domeniu și fondatorii de startup-uri îți spun în ce să nu mai crezi

Împreună cu experții din lumea startup-urilor și fondatorii de companii din Republica Moldova dezmințim miturile despre lansarea unui start-up în țara noastră.
Ecosistemul de startup-uri din Republica Moldova s-a dezvoltat considerabil în ultimii 3 ani. Totuși, unele mituri sunt încă răspândite printre tinerii și antreprenorii cu experiență. Am decis să întrebăm de fondatorii de startup-uri, mentori și experți din industrie care sunt cele mai des întâlnite mituri.

Olga Melniciuc, fondatoarea investiții.md și consultantă în atragerea investițiilor în afaceri

Trebuie să fii tânăr pentru a lansa un startup. Când ai o familie și bunuri pe care ți-e frică să le pierzi, mai bine îți găsești un job „potrivit”.
„Un start-up poate fi lansat la orice vârstă, dovadă sunt antreprenorii din Republica Moldova, precum și din toată lumea, care au lansat startup-uri la diferite vârste. Chiar dacă tinerii sunt mai predispuși să riște și să încerce lucruri noi, experiența și înțelepciunea dobândite în parcursul profesional sunt utile în lansarea unui start-up. Sunt studii care au arătat că oamenii cu experiență profesională acumulată, respectiv cu vârsta peste 30-35 ani, reușesc să lanseze startup-uri de succes în proporție mai mare decât cei fără experiență.”
Un start-up nu este business adevărat. Este doar un teren de joacă pentru cei fără experiență.
„Un start-up tech este un business adevărat și poate fi foarte profitabil. Un start-up are un model de afaceri care implică inovația și o abordare diferită față de businessul tradițional. Cu atât mai mult, un start-up este o afacere care tinde spre o scalabilitate, ceea ce înseamnă capacitatea acestuia de a-și extinde operațiunile fără a crește costurile în mod disproporționat.”
Investitorii vor încerca să-ți fure startup-ul.
„Investitorii nu încearcă să-ți fure startup-ul, ei caută să investească banii în idei inovatoare și în oameni talentați și dedicați care pot construi o afacere de succes și astfel să aducă beneficii echipei și investitorului. Investitorii pot aduce nu doar capital financiar, dar și experiență și expertiză în afaceri, care pot ajuta la dezvoltarea și creșterea startup-ului.”
Trebuie să fii în Silicon Valley dacă vrei să ai un start-up adevărat.
„Pentru a lansa un start-up nu este necesar să te afli în Silicon Valley. În Republica Moldova există acceleratore care te ajută să lansezi un start-up chiar dacă ești la etapa de idee, produs minim viabil sau vânzări. Ecosistemul de start-up în Moldova se dezvoltă cu pași foarte rapizi datorită investițiilor, interesului, suportului din partea mai multor stakeholderi.”
Startup-urile „mor” fără suportul investitorilor.
„Deși investitorii pot oferi sprijin financiar și resurse adiționale, un start-up poate supraviețui și fără ajutorul acestora. Cu toate acestea, este important ca fondatorii să fie creativi și să găsească alte surse de finanțare, cum ar fi surse proprii, granturi, credite sau împrumuturi comerciale.”
O idee inovatoare este tot de ce ai nevoie pentru a lansa un start-up de succes.
„O idee inovatoare este un factor important pentru succesul unui start-up, dar nu este totul. Pentru a transforma o idee într-o afacere de succes este nevoie de multă muncă și efort, echipă dedicată, un model de afaceri viabil și o viziune strategică.”
Dacă ai concurență puternică, startup-ul tău va muri.
„Concurența este un factor omniprezent în lumea afacerilor și este benefică pentru toți. Competiția duce la inovație, educarea și creșterea pieței. În schimb, este important ca fondatorii să găsească o poziționare unică și o valoare adăugată, să ofere clienților ceea ce alții nu reușesc să facă bine pentru a se diferenția de concurenți.”
Un start-up este un mod de viață.
„Un start-up, la fel ca și o afacere tradițională, necesită implicare și multă muncă. Totuși, dacă planifici și stabilești obiective SMART, ai echipă dedicată vei avea timp și pentru tine, familie și distracții. Însă fii pregătit că la etapa inițială acest timp liber va fi destul de limitat.”
Dacă ai eșuat ca start-up, mai bine angajează-te.
„Eșecul nu înseamnă sfârșit. Dimpotrivă, privește eșecul ca un avantaj care îți poate oferi oportunități de învățare și de dezvoltare a abilităților necesare pentru a reuși în viitorul tău start-up. Este important să analizezi cauzele eșecului și să găsești modalități de a depăși obstacolele, să nu mai repeți greșelile anterioare și să iei decizii mai corecte în viitor.”
Un start-up este o companie care a fost lansată acum 12 sau 24 de luni.
„Un start-up este o afacere inovatoare, care se axează pe crearea unei soluții noi și valoroase. O afacere în domeniul tech este considerată start-up atâta timp cât se află în procesul de identificare a unui model de afaceri scalabil și repetabil.”

Oxana Paladiciuc, manager FinTech Hub

Pentru a lansa un start-up ai nevoie de foarte mulți bani.
„E adevărat că pentru lansarea unei afaceri ai nevoie de surse financiare, dar o planificare corectă a activităților, resurselor necesare și a bugetului pot crește eficiența și tempera necesitățile financiare inițiale. În plus, din fericire, există diverse programe care oferă mentorat, finanțare și oportunitatea de accesare a fondurilor de investiții ș.a. pentru startup-urile aflate la început de cale.”
Trebuie să ai cunoștințe aprofundate în domeniul de activitate al startup-ului, iar dacă prezinți ideea în cadrul evenimentelor, cineva o va fura.
„Reușita unei afaceri ține de echipa și specialiștii cooptați, de aceea este important să vă asigurați că aveți în echipă persoane potrivite. Iar în ceea ce ține de idee – chiar dacă o persoană terță o va auzi, aceasta nu deține pregătirea, viziunea și cunoștințele Dvs. legate de dezvoltarea acestei afaceri. În același timp, participarea la evenimente de afaceri crește șansele de creare a conexiunilor și parteneriatelor.”
Consultanții nu te pot ajuta cu adevărat, trebuie să te bazezi doar pe tine.
„Consultanții îți pot oferi o structură clară în calea dezvoltării afacerii, adresa întrebările potrivite și conecta cu actorii cheie necesari, precum și oferi sursele de informare ajustate la necesitățile de dezvoltare. Datorită experiențelor anterioare, aceștia, te pot direcționa pe calea necesară.”
Nimeni nu oferă surse pentru a sprijini un start-up, trebuie să te bazezi doar pe tine.
„Există numeroase programe de susținere a startup-urilor oferite atât de către organizațiile de suport în afaceri, organizațiile donatoare, de băncile comerciale și organizații fintech. Ceea ce trebuie să faci - este să determini necesitățile tale și să analizezi opțiunile cele mai bune în dependență de etapa de dezvoltare și necesitățile propriei companii.”

Ana Fomov, fondatoarea LITERARI

„Un start-up nu poate fi condus de cofondatori care formează un cuplu”.
„De când am creat LITERARI, nu de puține ori ni s-a menționat că afacerile de cuplu, practic mereu, sfârșesc „urât”. Noi dorim să demonstrăm că acest lucru nu este adevărat și deocamdată ne reușește de minune”.

Marta Gavriliuc, fondatoarea ToUtoring

„Ai nevoie de învățământ superior în economie sau alte domenii relevante pentru a lansa un start-up.”
„Cunosc mulți fondatori de succes a căror bachelor (licență) sau masters degree (masterat) erau în domenii periferice businessului, eu la fel, alăturându-mă acestei categorii. Ce au în comun toți acești oameni este capacitatea de a face high quality research și viteză de execuție, ambele fiind mușchi antrenabili. Sure thing (desigur), licența în business e un atu major pentru un potențial antreprenor, însă nu reprezintă o exclusivitate”.

Stas Maslov, fondatorul startup-ului Lectio

„Cel mai important lucru într-un start-up este MVP (Produs Minim Viabil)”.

Mila Jarcuțchii, fondatoare Les Perles

Startup-ul poate fi doar în domeniul digital.
Dacă deja ai început să testezi ideea și să generezi venit nu mai ești un start-up.

Cristina Frolov, proprietara Castel Mimi

Cristina Frolov este proprietara Castel Mimi, din 2014 până în 2020 a fost CEO a Castel Mimi, iar acum dezvoltă regiunea și caută opțiuni pentru antreprenorii locali.
„Moldova e o piață prea mică.”

Lena Decencu

„Testează ipoteza până la lansare”.

Gamureac Sorin, fondatorul HeroDoc

„Alte startup-uri au încercat să facă același lucru și au eșuat”.

Alexandru Valcov

Fără cumetri, nicăieri

Dacă nu lansez din start un produs perfect și încă îl mai discut cu cineva îmi va fi furată ideea

Există așa de multă birocrație, începând cu înregistrarea firmei, că doar cei „aleși” sau cu relații se pot lansa

Nu e neapărat să prezinți pe scenă pentru a putea discuta cu potențiali investitori

Victoria Maxim, fondatoare Les Perles

„Trebuie să știi totul despre cum să realizezi ideea/să fii specialist în produs”.

-------------------------------

Dacă vrei să lansezi un start-up nu te lăsa cuprins de mituri și prejudecăți. Informează-te din surse veridice și nu ezita să ceri ajutor. Noi suntem alături de tine și te ajutăm să crești de la idee la afacere de succes prin programele pe care le desfășurăm. Aplică și începe aventura ta în lumea startup-urilor și a inovației.