Blog

Ce este un MVP (Produs Minim Viabil)

Ce este un MVP?

Un Produs Minim Viabil, sau MVP, este un produs cu suficiente caracteristici pentru a atrage clienții care adoptă tehnologiile noi și pentru a valida o idee de produs la începutul ciclului de dezvoltare. În industrii precum software-ul, MVP poate ajuta echipa să primească feedbackul utilizatorilor cât mai repede posibil pentru a îmbunătăți produsul.
Deoarece metodologia Agile este construită pe validarea și iterarea produselor bazate pe inputul utilizatorului, MVP joacă un rol central în dezvoltarea Agile.

Care este scopul unui MVP?

Eric Ries, cel care a introdus conceptul de MVP ca parte a metodologiei sale Lean Startup, descrie scopul unui MVP astfel: Este versiunea unui produs nou care permite unei echipe să colecteze cantitatea maximă de informație validată despre clienți cu cel mai mic efort.
Un startup poate alege să dezvolte și să lanseze un MVP, deoarece echipa sa dorește să:
  • Lanseze un produs pe piață cât mai repede posibil
  • Testeze o idee cu utilizatori reali înainte de a aloca un buget mare pentru dezvoltarea completă a produsului
  • Afle ce rezonează cu piața țintă a companiei și ce nu
Pe lângă faptul că îți permite să validezi o idee pentru un produs fără al construi până la capăt, un MVP poate ajuta, să minimizezi timpul și resursele pe care altfel le-ați putea dedica pentru a construi un produs care nu va avea succes.

Cum vă definiți MVP-ul?

Cum dezvolți de fapt un MVP și cum va ști echipa ta când aveți un MVP care este gata de lansare? Iată câțiva pași strategici de urmat.

1. Asigură-te că MVP-ul planificat se aliniază cu obiectivele tale de afaceri.

Înainte de a hotărî ce caracteristici să construiești, primul pas în dezvoltarea MVP-ului este să te asiguri că produsul se va alinia cu obiectivele strategice ale echipei sau ale companiei.
Care sunt acele obiective? Lucrezi la un număr minim de venituri în următoarele șase luni? Ai resurse limitate? Aceste întrebări ar putea afecta dacă acum este chiar momentul să începi dezvoltarea unui nou MVP.
De asemenea, întrebă-te ce scop va servi acest MVP. Va atrage noi utilizatori pe o piață adiacentă pieței pentru produsele tale existente? Dacă acesta este unul dintre obiectivele tale actuale, atunci acest plan MVP ar putea fi viabil din punct de vedere strategic.
Dar dacă prioritatea actuală a startup-ului este să vă concentrați în continuare pe piețele de bază, atunci s-ar putea să trebuiască să renunțați la această idee și să vă concentrați, probabil, pe un MVP conceput pentru a oferi noi funcționalități pentru clienții existenți.

2. Începe să identifici problemele specifice pe care dorești să le rezolvi sau îmbunătățirile pe care dorești să le activezi pentru utilizatori

Acum că ai stabilit că planurile MVP sunt aliniate cu obiectivele de afaceri, poți începe să te gândești la soluțiile specifice pe care dorești să le oferi utilizatorilor. Aceste soluții, pe care le poți scrie sub formă de user stories, epics sau caracteristici, nu reprezintă viziunea generală a produsului - doar subseturi ale acelei viziuni. Ține minte, poți dezvolta doar un număr mic de funcționalități pentru MVP.
Va trebui să fii strategic/ă în a decide ce funcționalitate limitată să includă în MVP-ul tău. Poți baza aceste decizii pe mai mulți factori, printre care:
  • Cercetarea utilizatorilor
  • Analiza competitivă
  • Cât de repede vei putea itera anumite tipuri de funcționalități atunci când vei primi feedback de la utilizatori
  • Costurile relative pentru implementarea diferitelor user stories sau epics.

3. Transferă funcționalitatea MVP-ului într-un plan de acțiune de dezvoltare.

Acum că ai cântărit elementele strategice de mai sus și ai stabilit funcționalitatea limitată pe care o dorești pentru MVP-ul tău, este timpul să transpui acest lucru într-un plan de acțiuni pentru dezvoltare.
⚠️ Notă: este important să ții cont de V în MVP - produsul trebuie să fie viabil. Aceasta înseamnă că trebuie să permită clienților tăi să finalizeze o întreagă sarcină sau un proiect și trebuie să ofere utilizatorilor o experiență de înaltă calitate. Un MVP nu poate fi o interfață de utilizator cu multe instrumente și caracteristici pe jumătate construite. Trebuie să fie un produs funcțional pe care compania ta ar trebui să-l poată vinde.

Exemple de MVP

Dacă te întrebi cum ar arăta acest lucru în practică, să revizuim modul în care câteva mărci cunoscute au lansat MVP-uri de succes.

Airbnb

Fără bani pentru a construi o afacere, fondatorii Airbnb și-au folosit propriul apartament pentru a-și valida ideea de a crea o piață care să ofere online locuințe de închiriere pe termen scurt. Au creat un site web minimalist, au publicat fotografii și alte detalii despre proprietatea lor și au găsit aproape imediat mai mulți oaspeți plătitori.

Foursquare

Rețeaua socială bazată pe locație Foursquare a început ca un MVP cu o singură caracteristică, oferind doar check-in-uri și recompense de gamification. Abia după ce au validat ideea cu o bază de utilizatori cointeresați, echipa Foursquare a început să adauge recomandări, ghiduri de oraș și alte funcții.

Cum faci economii pe dezvoltarea unui MVP

Majoritatea startup-urilor se confruntă cu un deficit de resurse atât financiare, umane dar și de cunoștințe. Din această cauză adesea se recurge la ajutorul prietenilor sau rudelor pentru dezvoltarea unui MVP. Dar în prezent oricine poate învăța în termeni foarte restrânși una din multitudinea de platforme no-code de creare a website-urilor și aplicațiilor mobile. De regulă acestea sunt adaptate pentru persoane care nu cunosc deloc sau foarte puțină programare, au foarte mult conținut educațional video și text pentru a ajuta utilizatorii noi să se familiarizeze cu instrumentele. XY Partners recomandă echipelor sale să adopte platformele no-code Bubble și Adalo pentru ași dezvolta rapid un MVP.
Made on
Tilda