Blog

„O afacere de succes, trebuie să rezolve o problemă”. Cum au reușit patru prieteni din liceu să lanseze un startup care oferă soluții inovative pentru organizatorii de evenimente

După ce au organizat câteva evenimente, Bogdan, Stanislav, Cezar și Nicu, patru prieteni încă de pe băncile școlii, au decis să se orienteze spre crearea unor servicii accesibile și inovative pentru organizatorii de evenimente.

Așa au reușit să dezvolte Unde.io, un sistem de management SaaS care vine în întâmpinarea organizatorilor de evenimente și îi ajută să-și vândă biletele mai eficient în mediu online, să-și găsească cu ușurință audiența, să analizeze performanța evenimentului, să-și îmbunătățească relația cu participanții sau să ia legătura cu sponsorii.

Înainte să lanseze Unde.io, Bogdan a activat ca software engineer și ulterior departamentul de marketing al unei bănci din țară. Din plictiseală, a început să organizeze evenimente și petreceri de muzică, însă s-a ciocnit de mai multe problemele, despre care i-a povestit prietenului său Stas.

Stas are un background în domeniul IT. Entuziasmat de activitatea sa și mereu în căutarea soluțiilor, a acceptat provocarea lui Bogdan și împreună au început să se implice în soluționarea problemelor legate de organizarea evenimentelor.

După ce au creat câteva soluții, și-au dat seama că ideea lor are un potențial mult mai mare și că au nevoie de oameni noi în echipă. Astfel, au intrat în joc, cei doi frați, Cezar și Nicu, ambii cu experiență în domeniul IT.

Recent, cei patru prieteni au reușit să-și dezvolte ideea și chiar să-și înregistreze oficial compania ca urmare a participării la programul de accelerare XY.

XY: Ce este Unde.io?
Bogdan: Unde.io este o platformă all-in-one de management și de marketing al evenimentelor. Noi ajutăm organizatorii de evenimente să fie mai aproape de oamenii care vin la evenimentele lor. Noi ne axăm pe evenimente recurente, care găzduiesc mai mult de 50 de oameni și evenimente business.

XY: Ce oportunități oferă platforma Unde.io?
Stas: Unu, comercializarea biletelor. Doi, obținerea unor date statistice în ceea ce privește vânzările care au fost efectuate. Trei, obținerea datelor analitice, adică interesele și demografia publicului care au fost la evenimentul x sau y. Patru, feedback. Noi o să facem în așa fel încât organizatorul să aibă contact direct cu persoana care a fost la evenimentul lui.
Bogdan: Astfel, noi împuternicim organizatorii de evenimente cu date, cu statistici, cu analitică despre evenimentele lor și cu instrumente de marketing și de management al relațiilor cu oamenii de la evenimentele trecute sau nu doar. Prin intermediul platformei noastre, organizatorii de evenimente vor putea să-și vândă mai cu succes evenimentul.
Stas: La moment, ca un organizator să aibă acces la toate aceste posibilități, el are nevoie de 2-3 platforme și din fiecare o să ia câte un instrument. Noi însă unim toate instrumentele necesare într-o singură platformă. Deci ajutăm organizatorii să-și construiască un public mai fidel pentru evenimentele lor.

XY: Cum a pornit Unde.io?
Bogdan: Noi am pornit din experiență proprie și de la ce mă gândeam eu că ar avea nevoie organizatorii de evenimente. După ce am organizat mai multe evenimente, am observat că procesul de marketing și vânzarea a biletelor este destul de complex și consumă foarte mult timp. La fel, nu am avut resursele necesare ca să organizăm evenimentele prin platforme analogice, pentru că percepeau un procent destul de mare și era nevoie de anumite contracte cu ei. Astfel, împreună cu Stas ne-am apucat să facem un landing page pentru evenimentele noastre și, la fel, să transmitem bilete digitale, sub forma unui cod QR, care era autentificat la intrare. După ce am organizat două evenimente cu ajutorul acestei platforme, am înțeles că poate fi ceva mult mai mult de atât. Ne-am gândit că putem obține mult mai multe date și astfel să ajutăm organizatorii de evenimente să elaboreze un plan marketing mai eficient și să-și vândă, cu succes, evenimentul. Așa i-am invitat în echipă pe Cezar și Nicu.



XY: De unde v-ați inspirat?
Bogdan: Din necesitățile pe care le-am avut atunci când organizam evenimente și din lipsa de instrumente pentru organizarea evenimentelor.
Stas: De fapt, instrumentele existau, dar nu eram atât de accesibile pentru toți. Trebuia să fii o persoană juridică și să corespunzi altor cerințe cărora noi nu corespundeam. În momentul în care un om vrea să organizeze unul, două evenimente, el nu poate să meargă să-și creeze un cont în bancă, să creeze un SRL, de ce e nevoie de toate astea? Respectiv, noi vrem să facem posibil ca persoanele fizice să poată organiza evenimente legal, fără să înregistreze un SRL. E o idee care trebuie să fie dezvoltată și testată.

XY: Când ați înțeles că o să funcționeze?
Bogdan: Inițial, ne gândeam să facem un marketplace pentru organizatorii de evenimente, asemeni unei platforme pentru freelance. După ce am venit la XY și am învățat cum funcționează acest domeniu, am realizat 20 de interviuri cu persoane relevante domeniului. Așa am înțeles că nu e nevoie de un astfel de funcțional în Moldova. Am realizat că organizatorii serioși de evenimente, lucrează tot cu aceiași oameni cu care au lucrat în trecut. Sau mai bine zis, la noi în Moldova, lucrează chestia cu cumătru și dacă ai nevoie de ceva, rogi pe cineva să-ți recomande o persoană cu care deja a lucrat. De aici a și pivotat ideea noastră. Am decis să ne axăm mult mai mult pe instrumente de marketing, pe tool-uri de analiză, de statistică a evenimentelor și de interacțiune cu oamenii prin care să ajutăm organizatorii să înțeleagă mai bine pentru cine este evenimentul lor și cum să-l vândă într-un mod eficient.



XY: Prin ce face Unde.io diferența față de alte platformele similare din lume?
Nicu: Prin preț și centralizarea soluțiilor pentru organizatori. Suntem unici în Moldova și România. Fiindcă toate aceste soluții există, doar că toate separat. Noi selectiv am adunat instrumente necesare anume pentru organizatorii de evenimente. Datorită acestui fapt, putem să reducem și din costuri. Deci optimizăm domeniul.
Bogdan: Dacă să vorbim despre revoluționarea lucrurilor. Noi ne propunem la sfârșit de an să lansăm și un tool care se va numi „Sponsor magnet”. El va funcționa ca un instrument de tip Tinder, care va conecta organizatorii de evenimente cu companiile interesate de marketing prin evenimente. Deseori, din vânzări de bilete nu se acoperă nici măcar costurile de organizare și dacă vrem să organizăm un eveniment cu adevărat wow atunci este nevoie să recurgem și la atragerea de sponsorizări. Iar asta este un proces foarte și foarte complex, iar majoritatea evenimentelor eșuează să asigure sponsorizări considerabile pentru evenimentele lor. Asta ar fi un tool revoluționar pe care îl vom oferi noi.

XY: De exemplu, eu sunt organizator de evenimente și vreau beneficiez de serviciile platformei voastre. Ce trebuie să fac?
Bogdan: Să intri pe website-ul nostru și în mai puțin de 5 minute să-ți creezi evenimentul tău. Ulterior, noi te contactăm, îți transmitem un contract, unde tu vei menționa rechizitele bancare și deja poți să începi să vinzi biletele pentru evenimentul tău. Între timp, poți folosi toate toolurile pe care noi le punem la dispoziție, dar și primi recomandări din partea noastră despre cum să obții vânzări maxime de bilete pentru evenimentul tău.

XY: Vă mai amintiți despre prima voastră investiție?
Nicu: Cea mai mare investiție pe care am făcut-o noi, este timpul nostru. Ce ține de bani, fiecare dintre noi contribuie în funcție de posibilitate. Când unul are bani, pune prânzul la restul, în altă zi, altul. Suntem pe flow și încă niciodată nu am murit de foame.
Stas: E mai mult un proiect tehnologic și respectiv e nevoie de resurse și de timp ca să dezvoltăm ceva util. Pentru că am lărgit echipa, am putut să obținem ceea ce avem astăzi, dar și posibilitatea să ne lăsăm joburile și să ne ocupăm full-time doar de proiect. Au fost investite câteva sute de euro pentru a achita niște chestii ce țin de dezvoltarea platformei, doar asta. Deci momentan noi nu generăm venit, dar oamenii cred în noi și de asta ei ne ajută. Estimăm să obținem primul profit în luna septembrie, atunci când vom lansa platforma și când vor fi plasate primele evenimente. Asta, deocamdată, va fi suficient pentru noi ca să obținem un feedback și să înțelegem dacă ne mișcăm în direcția corectă.

XY: Din ce o să obțineți profit?
Bogdan: Vom percepe o taxă din vânzarea biletelor, care este mult mai mică decât cea propusă de competitorii noștri. Totodată, vom pune la dispoziția organizatorilor de evenimente abonamente lunare, pentru a accesa tot funcționalul platformei.
Stas: Sunt instrumente pe care le oferim gratuit, dar sunt altele care o să devină accesibile din momentul în care organizatorul o să achite abonamentul lunar.



XY: La ce etapă sunteți și care este planul pentru 5 ani?
Bogdan: Noi am lansat platforma în closed beta, adică într-un mediu restrâns pentru organizatorii de evenimente pentru ca ei să testeze funcționalul și să poată organiza primele evenimente. În perspectivă, vrem să găzduim pe platforma noastră toate evenimentele business din Moldova și România, dar să ne extindem și la cele din Europa. Să găzduim cele mai mari conferințe în domeniul tech, în domeniul start-up-urilor, în domeniul afacerilor.
Stas: Evenimente care contribuie la dezvoltarea oamenilor, tinerilor. Credem că asta e important și vrem ca și alți oameni să aibă acces la instrumente și să se bucure de ele.

XY: Cum ați ajuns la XY și ce însemnat pentru voi această experiență?
Bogdan: Noi știam despre XY. Mi se părea însă un club mai exclusivist. Însă imediat după ce am aplicat pentru accelerator, am fost direct contactați și uimiți cât de deschiși și cât de bune întrebări ne adresau pentru ca noi să putem defini mai bine ce vrem să facem, pentru ce, pentru cine, cum mai bine să promovăm, să dezvoltăm și să vindem.
Nicu: Noi, de fapt, căutam finanțare, dar am primit ceva mai valoros: cunoștințe și procesele pe care a trebuit să le facem, ne-au ghidat în lumea start-up-urilor.



XY: Ce vă leagă? Cum v-ați găsit unul pe altul?
Bogdan: Cu Cezar și Nicu ne cunoaștem încă din liceu, eram colegi de clasă. Nicu este fratele lui Cezar. Eram cei mai buni prieteni în liceu, mereu mergem în vizită unul la altul acasă. Făceam proiecte împreună la fizică, chimie, jocuri la PC. Oarecum petreceam foarte mult timp împreună. Cu Stas am făcut cunoștință când am intrat la facultate și ulterior am devenit foarte buni prieteni. Un trecut în liceu și facultate comun - asta ne leagă. Cred că e foarte bine să faci business cu prietenii, pentru că acolo este încredere, iar o afacere poți să o construiești doar pe încredere.

XY: Cum să îți alegi corect un partener de afacere?
Bogdan: Atunci când e mai bun decât mine în domenii în care eu nu sunt la fel de bun.
Nicu: Când vezi că în ochii lui arde aceeași flacără ca la tine.
Stas: Eu cred că în primul rând depinde de calitățile pe care le posezi, iar persoana cu care trebuie să faci business, este cea care te completează. Dacă tu ești mai mult cu ideile, trebuie să găsești pe cineva care o să le implementeze. Dacă ai idei și ai găsit pe cineva care le va implementa, trebuie să găsești pe cineva care va duce cont de finanțe, de exemplu.

XY: Ce sfat ați avea pentru cei care își doresc să lanseze o afacere?
Nicu: Curaj!
Bogdan: Să creadă în forțele proprii, să încerce, pentru că orice încercare vine după ea cu o lecție și chiar dacă ai eșuat, tu ai învățat în procesul în care ai dezvoltat deja ceva, și ai înțeles deja ce nu merge.
Stas: Eu cred că cel mai important e ca tu însuți să crezi în ceea ce faci. Dacă tu crezi că ideea pe care tu vrei să o implementezi e valoroasă, atunci trebuie să mergi până la urmă cu această idee, indiferent de oamenii care vor spune că nu e ceea ce trebuie.
Bogdan: Dacă vrei să lansezi o afacere de succes, trebuie să rezolvi o problemă. În primul rând, trebuie să depistezi aceste probleme. Îți amintești în trecutul tău, ce situații nu ți-au reușit, ce ți-au consumat prea mult timp, ceva ce te-a enervat, și eu sunt sigur că mulți vor rezona cu aceste dureri. Odată ce ai depistat o nevoie, fie știi cum să o rezolvi, fie găsești oamenii care să te ajute, dar merită să încerci, pentru că doar așa sunt create produsele de succes: atunci când rezolvă o problemă a societății.

Made on
Tilda